Paraschat haSchawua: waJischlach

0
36

יעקב אבינו עומד לפגוש את עשו אחיו בדרכו עם משפחתו ועם עבדיו ומקנהו בדרכו לכנען אל אביו יצחק…

פרשת השבוע בחוג המשפחה: וישלח – תשע“א

אבל לפני המפגש של שני האחים מעביר יעקב את כל אשר לו במעבר יבוק והוא עצמו נשאר לבדו. וכאן בדווחת לנו התורה:

כה וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.  כו וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף-יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ.  כז וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי.  כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה-שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב.  כט וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל  כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים וַתּוּכָל.  ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם.  לא וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם פְּנִיאֵל  כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי.  לב וַיִּזְרַח-לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת-פְּנוּאֵל וְהוּא צֹלֵעַ עַל-יְרֵכוֹ.

יש לנו כאן סיפור נהדר על מפגש בין אחד מאבותינו עם מלאך אלוהים ועל המאבק שהתקיים בין השניים. מכל מה שנודע לנו עד עכשיו אנחנו יודעים, שיעקב אבינו היה בעל כוחות עצומים, אבל בכל זאת קצת מפליא, שהמלאך לא הצליח להתגבר עליו בהיאבקות. והמלאך במקרה זה, כמו שגם מסתבר מהמשך הפרשה, היה ממש מלאך ולא רק איזה אדם שהתחפש למלאך.

ובכל זאת יש לנו כאן בעייה. מה הבעייה?

אם נבין את הסיפור כפשוטו, שהמלאך ירד מהשמים בשליחות אלוהית והתרחש מה שהתרחש. יבואו אלינו אומות העולם ויטענו, גם לנו קרו ניסים כאלה. בעיקר אני מתכוון לבני הדת הנוצרית ודת האיסלם. גם שם יש מסורות של התגלויות של מלאכי עליון. במה אם כן עדיפות ההתגלויות אצלנו מההתגלויות אצל בני הדתות האחרות?

אמנם אני יכול להגיד: בתור יהודי אני מאמין בתורה שלי ומי שרוצה להאמין ב“ברית החדשה“ או בתורה אחרת כלשהי זה עניין שלו.

אבל זה לא בדיוק כך. כי האדם מחפש גם וודאות. אני רוצה להיות בטוח, שהתורה שלנו לא מספרת סיפורי בדים. ואני רוצה להיות בטוח, שהתורה שלנו היא תורת אמת. ושאת סיפורי ההתגלויות של כביכול נביאים זרים, אי אפשר להשוות לתורת ישראל.

ועל שאלה חשובה זו נתן הרמב“ם תשובה עניינית, עמוקה , שהיא אחד המופתים החשובים לאמונת ישראל בספרו מורה נבוכים. לפי הרמב“ם ההתגלויות שעליהם מספרת התורה, הן תופעות שלהם זכו אבותינו ושאר נביאי ישראל בכוח הנבואה. הם ראו בחזון דברים, שאדם רגיל לא יכול לראות. ההתגלויות היו אמיתיות, למרות שלא התקיימו במציאות הפיזית.

במקרה של יעקב אבינו המלאך לא היה מלאך במובן הפיזי של מילה. לא היתה שם דמות פיזית עם כנפיים ועם ידים ורגלים, שנחתה מהשמים והתנהגה כמו שכתוב. אבל בחזון של יעקב זה התרחש במציאות. הדיבורים בין השנים, והברכה שהמלאך בירך את יעקב היתה אמיתית.

ואם מישהו תוהה על כך, איך קיבל יעקב את החבלה בירך שגרמה לו להיות צולע, על כך לא צריך להתפלא. אפילו במצבים של חלום או במצבים של היפנוזה, אפשר לגרום לתחושות ולפגעים ללא התערבות פיזית.

שבת שלום