Paraschat haSchawua: Ekew

0
29

בפרשה שלנו מופיע הציווי וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר יְהוָ“ה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תָחוֹס עֵינְךָ עֲלֵיהֶם (דברים ז, טז) ובתחילת הפרק כתוב וְהִכִּיתָם הַחֲרֵם תַּחֲרִים אֹתָם לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית וְלֹא תְחָנֵּם…

פרשת השבוע בחוג המשפחה: עקב

יש מבין אנשי שלומנו ובעיקר שלא מאנשי שלומנו שמזדעזעים מהאכזריות הנוראית הזו ובאים אלינו בטענות: „איך אפשר לא לחוס ולא לרחם?!“ בסדר, אני אומר, האם מישהו בא אל היוונים בטענות על מה שעוללו בשנת 412 לפני הספירה? ההיסטוריון היווני תוקידידס מתאר אירוע מאותה שנה. אתונה דורשת ממלוס (עיר-מדינה זעירה) להשתעבד לה. כאשר ראשי מלוס מסרבים, שוחט צבא אתונה את הגברים והופך את הנשים והילדים לעבדים.

נכון, משיבים לי, בהיסטוריה אירעו מעשי זוועה רבים, על ידי כל העמים, אבל בתורה זה לא רק דיווח היסטורי כי אם מצוות ה‘, אלוהים בעצמו מצווה על כך והוא הרי אמור להיות השלמות המוסריות וכו‘ וכו‘. וכל זה כתוב בתורה הקדושה שניתנה על ידי משה מפי הגבורה. כלומר שזה לא סתם סיפור היסטורי, שהתקיים או שלא התקיים במציאות, אלא דרישת אל-עליון.

התשובה הינה פשוטה ביותר וחבל שרוב האנשים, גם המאמינים שבינינו עדיין לא הבינו את התורה ואינם מבינים איך להתייחס לכתוב בה. כבר חז“ל התייחסו מאז ומתמיד בהסתייגות מסויימת לצווים שבתורה. הם נהגו בזהירות רבה בפרשם את הכתובים.

לא ניתן למצוא בתנ“ך אישור על מיקרה שמקלל אביו ואימו הומתו (כפי שנדרש בשמות כא, יז). מי שאינו מודע לפרשנות ולדרך שבה חז“ל התאימו את הכתובים תמיד למציאות, עלול להגיע למסקנות מוטעות מרחיקות לכת.

דוגמה לגישה פשטנית של בורים ועמי-הארצות, ייתכן לומר אף משעשעת, מצאתי באינטרנט. מנחה ברדיו אמריקני בשם לאורה שלזינגר, נוצרייה אדוקה, יצאה נגד ההומסקסאולים ולביסוס טענתה ציטטה את התורה: וְאֶת זָכָר לֹא תִשְׁכַּב מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה תּוֹעֵבָה הִוא (ויקרא יח, כב). אחד המאזינים הודה לה על שהאירה את עיניו בעניין כה חשוב וביקש ממנה הנחיות איך לנהוג במקרים הבאים המוזכרים בתורה. להלן מקצת שאלותיו:

–   יש לי שכן שעובד תמיד בשבת. בשמות לג, ב, כתוב שחובה להמיתו. האם מחובתי המוסרית להמית אותו בעצמי?

–   מרבית חברי מספרים את שער ראשם ומגלחים את זקנם ופאותיהם. האם הם חייבים מיתה ואיך להמית אותם?

–   אסור לגעת בנבלתו של חזיר (ויקרא יא, ח). האם כשאני משחק כדור-יד אסור לי ללבוש כפפות?

–   בהתאם לחומש ויקרא כה, מד, מותר לי לקנות עבדים מהעמים השכנים. אחד מחברי חושב, שהמדובר רק בשכנים מקסיקנים אבל לא בשכנתנו בצפון, קנדה. האם תוכלי להבהיר לי נקודה זו, ומדוע למשל אסור לי להחזיק עבד קנדי?

–   הייתי רוצה למכור את בתי לעבדות (שמות כא, ז). מה לדעתך המחיר הראוי בימינו אלה?

–   אסור לשכב עם אישה בשעה שיש לה מחזור (ויקרא טו, יט-כד). הבעייה שלי, מניין לי לדעת מתי שיש להן מחזור? אומנם ניסיתי כבר לשאול, אבל מרביתן נעלבות ומגיבות בצורה לא-נעימה.

–   מי ששוכב עם חמותו יש לשרוף את שניהם (ויקרא כ, יד). האם חייבים להעלות אותם על המוקד לעיני כל הקהל או מספיק אם שורפים אותם בחוג משפחתי מצומצם?

דוגמאות אלה ממחישות, איך מצד אחד ניתן להפוך את התורה למכשיר בידי פונדמנטליסטים קנאים שעלולים ללכת באש ובמים על מנת ליישם כללים שכבר מאז אלפי שנים אין להם משמעות במציאות, ואיך מצד שני אפשר להפוך הכל לבדיחה.

אחד מכללי הפרשנות החשובים ביותר של חז“ל בכל הדורות היה הכלל: מצוות התורה ניתנו כדי שיעזרו לאדם לחיות ולא כדי שימות על ידיהן. כלל זה נגזר מהפסוק וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם (ויקרא יח, ה). לדעתי כלל זה אחראי יותר מכל להישרדותו של עם ישראל.

יש רק לקוות, שניתן יהיה לעצור בעד הקנאים מבינינו לפני שנאחר את המועד.

שבת שלום