Paraschat haSchawua: Noach

0
25

סיפור על חכמי חלם, שוודאי רבים מכירים אותו בגירסה זו או אחרת: תושבי חלם החליטו לאסוף כסף למטרה ציבורית כלשהי, נגיד תרומות לעניי העיר. העמידו קופה גדולה בכיכר העיר, וכל אחד היה אמור להכניס מפעם לפעם מעט מעות, מה שנקרא מתן בסתר (הביטוי במקורו אינו מתכוון לכספי שחיתות הניתנים לפוליטיקאים בסתר, כי אם לתרומות לעניים, הניתנים בסתר על מנת שלא לבייש את מקבל התרומה)…

פרשת השבוע בחוג המשפחה: נח – תשע“א

קיצורו של דבר, לאחר התקופה שנקבעה, כאשר פתחו את הקופה לא נמצאה בה כידוע פרוטה שחוקה. כי כל אחד סמך על נדבנותו של האחר. זה המשל ומה הנמשל? מיד יתחוור.

ידוע שאסון אקולוגי פקד את אזורנו בעת העתיקה. בהתאם לתורה הביא אלוהים את המבול על האדם כעונש, כיוון
וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ עַל-הָאָרֶץ.

אז מה היה לנו? אלוהים יוצר עולם אידיאלי ומעמיד אותו לרשות האדם – אמריקה! האדם עוסק בזימה ובכל מיני שחיתויות אחרות, שמכעיסות את יוצרו. הבורא מחליט לשנות את סדרי בראשית. הוא מביא מבול על העולם, משמיד את פאר יצירתו, מציל רק משפחה אחת, של צדיק בשם נח ומקווה שמעתה ואילך תתנהל האנושות בשכל ובתבונה ובעיקר מתוך רצון טוב והבנת הזולת. ואלוהים מבטיח שלא יביא שוב מבול על העולם והעולם יתנהל מעתה ואילך ללא התערבותו.

והנה תופעה מעניינת. אלוהים לא לקח בחשבון את הטבע האנושי. השחיתות ממשיכה לחגוג ולמעשה לא השתנה שום דבר. ואז מחליט אלוהים
לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו

אלוהים מקבל כעובדה את הטבע האנושי המחורבן ומחליט שלא להעניש בעתיד את העולם בגלל חטאי האדם. האדם חייב מעתה ואילך להסתדר בעצמו עם הסביבה שלו, בין אם זו הסביבה האנושית, בין אם זה הטבע. כלומר הוא אדון לעצמו וגם לגורלו. אין לאדם לצפות, שאלוהים יתערב בסדרי בראשית בפעם שנייה, על מנת לתקן את מה שהאדם מקלקל. סדרי בראשית נקבעו והם קיימים לתמיד. זה, דרך אגב, גם מסר לאותם שמאמינים בניסים. אין ניסים שבכוחם לשנות את סדרי הבריאה שקבע הבורא – את הטבע או את האדם.

יש כאן מסר חשוב ביותר לאנושות. אבל חוששני, שהאנושות ואני מתכוון לחלק גדול מבני האדם שמכירים את התורה וגם מאמינים בה (בעלי הדתות המונותיאיסטיות), לא הבינו את המסר או שאינם מתייחסים אליו מהטעם האמור לעיל, שמגלה לנו אלוהים. אסונות אקולוגיים הולכים ומתרבים בעולם, אנחנו רואים אותם כמעט יום יום בטלויזיה, המדענים מזהירים, ומה קורה? כל אחד דואג רק לצלחת שלפניו.

ויש לי חשש נוסף, שלא רק שיצר לב האדם רע מנעוריו, אלא שהקולקטיב הזה, הנקרא המין האנושי, מתנהג בדיוק לפי הדוגמה של חכמי חלם.

שבת שלום