Paraschat haSchawua: Naso

0
25

לפעמים מדהים לראות, עד כמה היו חכמינו ז“ל מתקדמים בדעותיהם בענייני חברה וצדק חברתי. בפרשה שלנו מדובר הרבה על טקס חנוכת המשכן, על קורבנות נשיאי העדה וכיו“ב. והנה הקטע הזה מתחיל במילים מאד פשוטות ולכאורה תמימות: וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת-הַמִּשְׁכָּן …

פרשת השבוע בחוג המשפחה: נשא

האם יש משהו מיוחד המילים אלה? ודאי שלא. אבל חכמינו, שבדקו ועיינו בכל מילה שבתורה, על מנת להבינה על בוריה, שמו לב למשהו בלתי רגיל בטקסט זה, והם שאלו את השאלה הנוקבת דלהלן:
האם באמת משה הקים את המשכן? הרי בפירוש כתוב בפרקים הקודמים, שבצלאל הוא שעשה את מרבית העבודה, ועזרו לו כמובן אנשים נוספים. אבל מה עשה משה? האם שם יד והשתתף בעבודה? אז מה פתאום זוכה משה לכבוד הגדול הזה והמשכן נקרא כאילו על שמו?

ומעניין לעניין באותו עניין מביא המדרש גם את סיפור בית המקדש הראשון. כידוע עסקו בבניית ביהמק“ד פועלים זרים רבים מהלבנון ופועלים מקומיים רבים, חוצבים וסבלים וכורתי עצים ובנאים ועוד ועוד. בנוסף, את האביזרים השונים, בעיקר הזהב והאבנים היקרות נאספו כבר על ידי המלך דוד, ובכל זאת נקרא ביהמק“ד על שם שלמה המלך – מקדש שלמה.

בסדר, אז מה? ישאל הקורא. מה צריך להתפלא כל כך? משה וגם שלמה עמדו בראש הפירמידה ואולי הגו את הרעיון, אז אולי מגיע להם? מה רע בזה?

ובאמת אין רע בזה, אבל חכמינו ראו בכך עוול שנעשה לכל אלה שעסקו ממש במלאכה. ולראיה ובהקשר זה הם מצטטים פסוק מספר קוהלת שמאשש את דבריהם:
כִּי-יֵשׁ אָדָם שֶׁעֲמָלוֹ בְּחָכְמָה וּבְדַעַת וּבְכִשְׁרוֹן וּלְאָדָם שֶׁלֹּא עָמַל-בּוֹ יִתְּנֶנּוּ חֶלְקוֹ

כלומר שאחד מתאמץ וטורח ועושה עבודה למופת, ואחד אחר שלא הזיז אצבע קוטף את הפירות.

וזה לדעתי רעיון גדול. חכמינו, בדרך לימוד התורה הפנימו רעיונות אנושיים גדולים, שהם הגו אותם והעלו אותם על הנייר כאלף שנים לפני שרעיונות אלה חילחלו לדעותיהם של מחוללי הרעיונות המהפכניים הסוציאליסטיים. אותן דעות מתקדמות על צדק חברתי, שעליו החלו בני האדם להילחם במאה התשע עשרה, במסגרת איגודים מקצועיים ובמסגרות אחרות, אותם רעיונות מופיעים במדרש רבא כאמור אלף שנים לפני כן.

אמנם אני יודע, שכיום זה לא באופנה לדבר על צדק חברתי. היום נושאי דגל הקפיטליזם נותנים את הטון. ואני לא מדבר רק על מדינות כמו אמריקה ורוסיה ואפילו סין ועוד רבות אחרות, שבהן השכבות של העשירונים העליונים מנצלות בצורה מחפירה את הפועלים הפשוטים ומתעשרים מיגיע כפיהם. אני מדבר על מדינת היהודים, אותם יהודים שאבותיהם נתנו לעולם את התורה, את הנביאים ואת חוכמת ישראל, גם כאן עושקים את העובדים הזרים בצורה מחפירה, ולא רק את הזרים.

ואני שואל את עצמי: האם זה כורח המציאות?

שבת שלום